Szkolenie Aktywnie w Naturze

 

27.06 – 01.07 spotkaliśmy się w gronie 15 nauczycieli i nauczycielek oraz 5 trenerów i trenerek na szkoleniu Aktywnie w Naturze. Na wyjątkowo cennym przyrodniczo obszarze pracowaliśmy nad tym, jak w angażujący dla dzieci i młodzieży sposób mówić o przyrodzie.

Zajęcia były w dużej mierze prowadzone na powietrzu – nic dziwnego, przecież byliśmy w ostoi Biebrzańskiego Parku Narodowego! Podczas warsztatów uczestnicy i uczestniczki poszerzyli swoją wiedzę z zakresu edukacji ekologicznej dzieci i młodzieży oraz poznali metody pracy pozwalające na realizację projektów z zakresu zrównoważonego rozwoju.

Z uwagi na czas szkolenia – szkoły są już po pierwszym semestrze pracy w projekcie – wspólnie podsumowaliśmy dotychczasową pracę i wymieniliśmy się doświadczeniami związanymi z  pracą w projekcie Zgodnie z Naturą i realizacją ścieżek tematycznych w ramach projektów uczniowskich. Nauczyciele i nauczycielki mieli szasnę utrwalić wiedzę na temat pracy metodą projektu oraz zdobyć kompetencje z zakresu edukacji terenowej.

 

Fot. 1. Zajęcia na temat ochrony przyrody w Polsce prowadzone przez Marcina Siuchno ze Stowarzyszenia Ptaki Polskie (zdj. M.Kmieć).

Fot. 2. "Dobry projekt uczniowski to dla mnie ?" Mapa myśli uczestników i uczestniczek szkolenia (zdj. J. Godorowska).

 

Szczególnie dużo emocji wzbudziły zajęcia z zakresu diagnozowania obszarów chronionych. Nauczyciele i nauczycielki podzieleni na 4 grupy, w towarzystwie trenera bądź trenerki, eksplorowali i analizowali pod różnymi względami potencjał Ostoi Biebrzańskiej i Doliny Biebrzy. Na spotkaniach z mieszkańcami i mieszkankami Woźnejwsi grupa zajmująca się społecznością lokalną i agroturystyką dowiedziała się w jaki sposób można wykorzystać potencjał przyrodniczy zamieszkiwanego miejsca. Grupa zajmująca się dziedzictwem kulturowym odkryła, że tradycja kulturowa i lokalne zwyczaje mogą stanowić cenne źródło promocji ostoi Natura 2000. Z kolei grupa eksplorująca przyrodę Biebrzańskiego Parku Narodowego odkryła ją z perspektywy przyrody jako pomocy dydaktycznej.

 

Fot. 3. Zajęcia terenowe - poranna obserwacja ptaków (zdj. M. Kmieć).

Fot. 4. Wciagnięci w bagno czyli wyprawa do rezerwatu przyrody Czerwone Bagno (zdj. M. Kmieć).

 

Całodniowa praca w terenie wszystkich uczestników i uczestniczek utwierdziła całą ekipę w przekonaniu, że obszar Natura 2000 może być źródłem wielu różnorodnych działań i może stanowić źródło niesamowitych inspiracji, których granice wyznaczamy my sami w towarzystwie przyrody.

 

 

Fot. 5. Ścieżka edukacyjna Długa luka na Bagnie Ławki, które jest najważniejszym miejscem lęgowym wodniczki w UE i drugim najważniejszym na świecie (zdj. M. Kmieć).

Fot. 6. Rozległe biebrzańskie łąki (zdj. J. Godorowska).

 

Jako zespół Zgodnie z Naturą mamy nadzieję, że tak naładowani wiedzą i energią do działania uczestnicy/uczestniczki ruszą we wrześniu do pracy z zespołami uczniowskimi.